Denna lärarhandledning är utformad för att ge en levande och lärorik upplevelse av regalskeppet Vasas korta resa – från varvet på Blasieholmen till förlisningen vid Beckholmen och vidare till dagens Vasamuseum. Handledningen bygger på information från Stockholmsmix och kompletteras med historiska fakta om Vasa.
Syfte
- Att konkretisera Vasas historia genom att vandra i skeppets spår i Stockholm.
- Att öka elevernas förståelse för 1600-talets samhälle, teknik och vardagsliv.
- Att koppla historiska händelser till nutida platser och reflektera kring lärdomar från Vasas öde.
Förberedelser
- Dela in klassen i mindre grupper med ansvar för olika teman: skeppsbygge, livet ombord, förlisningen, bärgningen och museet.
- Låt eleverna läsa in sig på Vasas historia före resan, t.ex. via Stockholmsmix och Vasamuseets webbplats.
- Ta fram kartor över Stockholm och markera rutten: Blasieholmen – Slottskajen – Slussen – Beckholmen – Djurgården/Vasamuseet1.
Vandringens Stationer
Plats | Historisk betydelse för Vasa | Moment/Frågor till eleverna |
---|---|---|
Blasieholmen | Här byggdes Vasa, då Skeppsgården | Hur såg området ut 1627? Hur gick skeppsbygget till? Vilka arbetade här? Hur påverkade kungens beslut bygget?1 |
Slottskajen | Vasa rustades och lastades här | Vad behövdes ombord? Hur lastades skeppet? Hur var stämningen inför jungfruresan?1 |
Slussen/Stadsgården | Härifrån såg många förlisningen | Vad hände när Vasa satte segel? Hur reagerade åskådarna? Vilka var orsakerna till olyckan?12 |
Beckholmen | Förlisningsplatsen | Hur gick förlisningen till? Hur många omkom? Hur räddades de överlevande?12 |
Djurgården/Vasamuseet | Bärgning, konservering, utställning | Hur hittades och bärgades Vasa? Hur bevaras skeppet idag? Varför är Vasa unik?123 |
Förslag på arbetsuppgifter under vandringen
- Observation och fantasi: Låt eleverna föreställa sig miljön på 1620-talet vid varje plats. Diskutera skillnader mot idag.
- Källkritik: Jämför samtida beskrivningar av Vasas förlisning med moderna tolkningar. Vad vet vi säkert? Vad är osäkert?2
- Teknik och vetenskap: Fundera över varför Vasa sjönk. Diskutera fartygsstabilitet och lärdomar för dagens ingenjörer2.
- Kulturmöten: Identifiera spår av olika språk och kulturer i skeppsbygget. Vilka material och människor kom från andra länder?1
- Nutidshistoria: Jämför Vasas öde med moderna tekniska projekt (t.ex. Jas Gripen-kraschen 1993). Vad kan vi lära oss av misslyckanden?1
Besök på Vasamuseet
- Boka en guidad visning eller använd museets lärarresurser.
- Fokusera på Vasas konstruktion, livet ombord, fynden från vraket och bärgningsarbetet.
- Diskutera varför Vasamuseet är så populärt och vad som gör Vasa till ett världsunikt kulturarv123.
Efterarbete i klassrummet
- Redovisa grupparbeten om olika teman från resan.
- Skriv dagboksanteckningar ur olika personers perspektiv: skeppsbyggare, matros, kung, barn ombord.
- Diskutera vad som hade kunnat göras annorlunda för att undvika olyckan och dra paralleller till dagens samhälle.
Tips och praktiska råd
- Ta med karta, vatten och kläder efter väder.
- Planera raster vid t.ex. Kungliga Dramatiska Teatern och Kungsträdgården.
- Använd mobilkamera eller anteckningsblock för dokumentation under vandringen.